אפריל 8, 2024

איפיון מנגנוני הפעולה של תרופות אנטי ראומטיות לטיפול בדלקות מפרקים

רקע: דלקת מפרקים שגרוניתית ופסוריאטית מערבות בראש וראשונה את המפרקים, עם ביטויים קליניים של כאבים ונפיחות במפרקים, לצד תהליך דלקתי סיסטמי. ללא טיפול תרופתי מתאים, הדלקת עלולה לגרום לנזק מבני בלתי הפיך למפרקים. מגוון תרופות אנטי-ראומטיות disease modifying anti rheumatic drugs (DMARDs) מסייעות בהפחתת פעילות המחלה. הן כוללות תרופות סינתטיות כמו methotrexate (MTX) וביולוגיות כמו חוסמי TNF ואחרים, ותרופות מכוונות מטרה, כמו מעכביJAK . שימוש נוסף בתרופות אלו הוא בחולי סרטן המטופלים בתרופות אימונותרפיות אשר מפתחים תופעות לוואי אוטואימוניות, כגון דלקת מפרקים.

שני מחקרים שבוצעו במעבדה של פרופ' אורי אלקיים, מנהלת המכון הראומטולוגי, ובהובלת דר' סמדר גרטל מנהלת המעבדה לחקר הארטריטיס במכון, בשיתוף הראומטולוגים דר' ויקטוריה פורר ודר' אריק פולצ'ק והסטודנטית נועה רוז, חקרו את המנגנונים השונים המופעלים ע"י ה DMARDs לצורך הבנה מעמיקה של מנגנוני הפעולה של התרופות על מנת לאפשר התאמת התרופות בהתאם למופע הדלקתי במפרק וברקמות נוספות.

מטרת המחקר: הבנת מנגנוני פעולה של תרופות DMARDs בתאי דם ובנוזל סינוביאלי של מפרק בקרב חולים במחלות ראומטיות פעילות. עבודת סקירה על השפעת DMARDs בשילוב תרופות מקבוצת מעכבי נקודות בקרה של מערכת החיסון (Immune Checkpoint Inhibitors, ICI) בביטויים ראומטיים תחת טיפול ב ICI.

תוצאות: הראנו כי תרופות השייכות לקבוצות DMARDs, MTX ו anti-TNF (Infliximab), עיכבו תאים דלקתיים בדם באופן יעיל. בנוזל הסינוביאלי (המפרקי) של חולים במחלות ראומטיות, נצפתה השפעה ייחודית של Infliximab בעיכוב תאים דלקתיים, בעוד ש ל- MTX הייתה השפעה מינימלית בלבד. ממצאים אלה מצביעים על כך ש ל- anti-TNF יש פעילות חשובה על תאים דלקתיים בנוזל הסינווביאלי. קישור למאמר

 

בעבודה נוספת, סקרנו מחקרים שבדקו את יעילות הטיפולים ב DMARDs בקרב חולי סרטן שטופלו בתרופות אימונותרפיות ופיתחו בעקבות כך דלקות מפרקים. הראנו ש DMARDs שונים פועלים באופן שונה על התגובה הדלקתית והשפעת התרופות תלויה גם במצב החיסוני של המטופל. קישור למאמר

מסקנות: תרופות ה DMARDs השונות פועלות באופן שונה על אוכלוסיות תאים דלקתיים. בהתאם חשוב להבין את מנגנוני התרופות על האוכלוסיות השונות בדם, במפרק או בשילוב עם ICI.

לאור המחקרים שבדקו את השפעת הDMARDs השונים על תאי דלקת והבנת מנגנוני הפעולה של ICI בתופעות אוטואימוניות, הצענו לפתח שיטה חדשניתex vivo  לבדיקת היעילות של שילובי ICI ו DMARDs. השיטה מאפשרת לבדוק מספר תרופות בו זמנית ועל ידי סמנים ייחודים לאתר את התרופות היעילות ביותר להפחתת התסמינים הדלקתיים באופן פרטניindividualized medicine .

בתמונה צוות החוקרות/ים שחיברו את המאמרים: מימין לשמאל: נועה רוז -סטודנטית לרפואה, תוכנית ניו-יורק; פרופ' אורי אלקיים – מנהלת המכון הראומטולוגי, דר' סמדר גרטל- מנהלת המעבדה לחקר הארטריטיס; שרה פל- מתאמת מחקר; דר' ויקטוריה פורר-רופאה ראומטולוגית בכירה; דר' אריק פולצ'ק -רופא ראומטולוג בכיר.